Szolgáltató-váltási lázban égek. Nemrég váltottam mobilszolgáltatót, előtte internet-szolgáltatót, egy éve pedig kábeltévé-szolgáltatót. Az internetet megbántam, ugyanis meggondolatlanul írtam alá a szerződést az üzletkötőnél. Nem figyeltem ugyanis az apró betűs részre. Ezek után megfogadtam, hogy alaposabban utánanézek, valóban megéri-e új szolgáltatóval szerződni az alacsonyabb számlaösszeg reményében.
Éppen ezért megpróbáltam utánanézni, mennyire éri meg gázszolgáltatót váltani. A lehetőség adott, a kínálat gyér: jelenleg csak az EMFESZ, azaz az Első Magyar Földgáz és Energiakereskedelmi és Szolgáltató kft jelent valódi alternatívát a piacon. Elvileg ugyan bármely földgázkereskedőtől kérhetek ajánlatot, de senki nem tolong értem. (Budapestiként a főváros körül szolgáltató TIGÁZ, illetve az E.ON energiakereskedő cégétől is kértem lakossági ajánlatot, válaszra azonban érdekes módon senki nem méltatott.) Marad tehát az EMFESZ, ők legalább válaszolnak a nekik küldött e-mailre. A cég körüli botrányok, a tisztázatlan tulajdonosi szerkezet, és az a tény, hogy az Magyar Energia Hivatal a közelmúltban 30 millióra bírságolta a céget, mivel nem fedték fel, hogy honnan szerzik be a gázt, mégsem teszik különösképpen bizalomgerjesztővé az EMFESZ-t. Igaz, hogy a gáztörvény megvéd, ha esetleg váltok és bedől az EMFESZ. Ilyenkor ugyanis az előre kijelölt „végső menedékes” szolgáltatja nekem a továbbiakban a földgázt. Tehát nem kell félnem attól, hogy egyszer csak nem jön többet gáz a csövön. De önmagában az, hogy nem maradhatok gáz nélkül, még nem ok arra, hogy váltsak, hiszen elsősorban pénzt akarok megtakarítani és ezért, alsóhangon, az eddig megszokott szolgáltatást várom.
Az új szolgáltató legvonzóbb tulajdonságánál maradva: a reklám azt sugallja, hogy kb. egy havi gázszámlával lehetek beljebb évente, ha az EMFESZ-től veszem a gázt. Amennyiben egy átlagos fogyasztású budapesti lakásra (amilyen az enyém) vetítem mindezt, akkor évi 1600 m3-es fogyasztás esetén, éves szinten 14 166 forintot spórolók meg. Olcsóbb gáz! Ez az! Ennek kapcsán rögtön eszembe jut a fentebb idézett hír, és levonom a következtetést, hogy valószínűleg azért nem akarják megnevezni a forrásaikat, mert valójában valahonnan diszkontáron veszik a gázt és elég kemény felhangja lenne, ha kiderülne, hogy valakik nekik olcsóbban adják a gázt, mint másoknak. Nos, nem erről van szó, tudom meg tovább kutatva a témát, mert honlapján az EMFESZ Türkmenisztánt jelöli meg forrásként (bár onnan csak Oroszországon át vezet út (azaz gázcső) Magyarországra, azaz a Putyin által kézivezérelt oroszok saját maguknak csinálnak konkurenciát, azaz amiről azt hittem, hogy értem, most mégsem értem. Türkmenisztánból viszont sajtóhírek szerint már régóta nem kap gázt a cég. Az utóbbi időben sokkal inkább legnagyobb riválisuktól, az E.ON-tól veszik drágán a gázt, szerepel a sajtóhírekben, hogy azt olcsóbban eladhassák újonnan szerzett vevőinek, illetve megpróbálnak azonnali piacokon olcsóbb gázt beszerezni, nyilván ügyfélkörük megtartása érdekében. Meddig mehet ez így?
Költségeket pedig úgy próbálnak megtakarítani, hogy voltaképpen nincs hagyományos értelemben vett ügyfélszolgálati irodájuk. A fapadosság ára, hogy szerződést csak interneten lehet kötni, a befizetés csak csoportos banki megbízáson keresztül történhet, kommunikálni pedig e-mailen, telefonon és sms-ben lehet, azaz valós, „ahova bemehetek” ügyfélszolgálati irodája nincs. Végigolvastam több fórumot is (például ezeket: Nők Lapja Cafe , Index ), ahol sokan arra panaszkodtak, hogy az ügyfélszolgálat sok esetben elérhetetlen. Nagyon valószínűnek tűnik, hogy ha egyre több ügyfele lesz az EMFESZ-nek, azt nem lehet majd az eredeti infrastruktúrával és személyzettel kiszolgálni. Sajnos van már abban tapasztalatom, hogy mit jelent, ha el akarok valamit sürgősen intézni és félórákat – órákat hallgatom a Brandenburgi Versenyt. Egy pillanatra különben felcsillant a szemem, amikor az egyik fórumozó azt írta, hogy létezik hagyományos ügyfélszolgálat is, azonban az EMFESZ honlapja szerint csak telefonon lehet intézkedni.
Ha visszagondolok a nem túl sikeres internet-szolgáltató váltásomra, akkor azt kell mondanom, hogy a hiba a tájékozatlanságomban volt, valamit abban, hogy a meglehetősen agresszív üzletkötőnél azonnal aláírtam a szerződést, majd folyt a herce-hurca a telefonos ügyfélszolgálattal, hogy visszamondom a szerződést vagy várok pár napot internet nélkül. Vártam. A gázszolgáltató-váltásnál, bár gáz nélkül szerencsére nem maradhatok, mégsem szeretném mindezt még egyszer átélni, ugyanis a fórumokon többen azt is felvetették, hogy a valós ügyfélszolgálat hiánya miatt adott esetben nem is olyan egyszerű visszalépni a szerződéstől.
Ráadásul az ügyfelek hűsége jól jelzi azt, mennyire elégedettek a szolgáltatással. A Napi Gazdaság szerint az EMFESZ-hez váltó ügyfelek fele egy-két hónap után visszatért régi szolgáltatójához. Azt hiszem jobb lesz, ha egyenlőre kivárok …
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.